Wednesday, December 30, 2009

Blog Lists and Blogging Tips..

Aku baru create satu blog lists kawan2.. If you look at the sidebar, you can find:

~Happy Me~ Blog Lists

Ye, aku agak ketinggalan berbanding orang lain yang panjang berjela link nya.. hihi.. Sebenarnya, aku tak berapa selesa untuk letakkan semua link di blog yang ini sebab tak suka kalau loading time nya mengambil masa yang lama, especially bile banyak widget2 diletakkan dalam blog..

Lagi satu, dengan adanya blog lists tu, senang sikit aku nak bloghopping.. tak perlu type kat navigation bar Mozilla or IE yang aku guna.. just click on the link, that's so easy.. Blog yang baru update will be on top of the list, mudahlah kalau nak baca recent entry.. So, yang tak update, tak payahlah aku jenguk ;P

Owh, bercerita tentang blogging tips, aku ada beberapa tips how to attract traffic to your blog (walaupun aku punya blog pun traffic ciput aje.. kehkehkeh).. Tapi, tak salah, kan? Sharing is caring.. Not only to attract visitors to your blog, you can indirectly make money through your blog.. especially with Nuffnang..

  1. Kalau nak orang visit blog, jangan lah private kan.. ini semua orang pun tahu, kan?.. hihi..
    Kalau private, orang luar tak boleh masuk blog kite.. so, your traffic/visitors are very limited.. Nuffnang crawler pun tak dapat detect the traffics.

  2. Tulis entry yang menarik untuk dibaca atau dikongsi..
    Biasanya siapa akan masuk blog kite? Kawan2 kan? Kalau entry biasa2 pun, kawan2 tetap akan baca.. tapi, how to attract more people who we don’t even know? You can write almost anything, tapi, dinasihatkan tentang politic tu, tak payahlah.. karang tak pasal2 masuk ISA.. hehe..Tulis aje tentang apa2, LRT tambah gerabak ke, tips atau petua awet muda ke, not necessarily personal life and daily routine aje.. Orang akan attracted with your blog bila ada kepelbagaian.. kalau cerita yang sama, orang masuk satu kali, lepas tu, tak masuk2 lagi.. lagi satu, orang Malaysia ni suka pasal gossip artis.. no wonders, kalau blog gossip, memang ramai gile visitorsnya :) aku pun suka jengah.. hihi.. tapi, tak minat sangat nak cerita pasal gossip dalam blog ni, silap gossip karang, aku jadi penabur fitnah pulak.. hehe..

  3. Cara penulisan pun penting juga..
    Tak kiralah menulis dalam Bahasa Melayu atau Inggeris atau rojak sekalipun, kena tulis dengan betul.. Pernah fikir tak orang akan “sangkut” atau terjumpa kat blog bila diorang search something through Google? So, bile orang search apa2, apa yang diorang type kat search bar tu? Sama ada “knp sy ssh nk dpt kwn?” atau “kenapa saya susah nak dapat kawan?” Fikir-fikirkanlah.. Kadang2, aku baca pun tak berapa paham.. Nak guna sikit2, yang common seperti “yg”, “tak”, “nak” still ok.. tapi, bila semua dah dipendekkan (aku tak tau apa motifnya.. Kalau SMS tu, sebab nak jimat kredit kan?), orang pun susah nak baca apa yang kite tulis..
  4. Tajuk entry yang menarik..
    Orang akan tertarik nak baca apa yang kite tulis bila tajuknya menarik.. instead of plain and boring title like “My Weekend”, you can add some flavour to it.. like “The Weekend Really Drove Me Crazy”.. Nak tau jugaklah, apa yang korang buat sampai nak gila tu.. hehe.. Ingat tak tentang tajuk entry aku “Macam Mana Nak Mengandung?”, sampai sekarang pun orang still google it.. haha..

Cukuplah takat tu dulu.. feel free to add to share more tips.. harap petua2 tips2 ni berguna untuk kawan2 dan diri aku jugak.. but, don’t worry! just write whatever you want to write, if you don’t bother about the traffic thingy.. your blog is yours.. so, nak syok sendiri ke apa, kite punya suka la kan? hihi.. Till then, happy blogging!

And, last but not least Happy New Year to all!

2 comments:

:: !zyan :: said...

aku suke blogging ni sbb aku tak payah ingat balik segala events or moments yg berlaku sepjg tahun...sume de blog sendiri..ehehe.

Bila bace2 balik kelakar pun ade.

sayahappyslalu said...

yes.. it's more like a diary.. but, i would rather keep the personal one to myself.. :)