Wednesday, December 23, 2009

Bila Perut Semakin Membesar…

Dah masuk six-and-a-half months of pregnancy ni, banyak perubahan yang aku alami.. Dari segi fizikal tu, jangan cakaplah.. banyak beza dari dulu.. Sekarang, aku gain 10kg dari berat asal.. boleh nampaklah, pipi, pinggang semua mengembang.. hehe..

Bila perutku semakin membesar….

  • aku cepat rasa letih bila banyak berjalan..especially selepas makan.. berjalan boleh laju seperti biasa, tapi, banyak pit-stop nya.. hihi.. panjat tangga pun rasa mengah..
  • tidur tak selesa.. tak tau nak pusing ke kiri ke, ke kanan ke untuk posisi yang selesa.. kadang2, terlentang aje.. 
  • aku dapat rasa baby banyak bergerak sekarang.. time aku berdiri, bawak kereta, cuci pinggan, tak kira masa lah.. ketawa kecil aku dibuatnya.. tapi, bile papa dia nak rasa gerakan, baby senyap aje.. hehe..
  • duduk lama akan membuatkan pinggang cepat rasa sakit.. aku selalu alas bantal bila bersandar bila duduk atas lantai.. kurang sikit backpain..
  • kena lebih berhati2 bila berjalan di tempat ramai orang.. karang ada yang berlaga dengan perut aku ni.. hehe.. lagi satu, bila basuh pinggan kat sinki tu kena beware sikit, perut selalu terkena sinki..
  • susah dah nak mencangkung.. so, kena opt for toilet jenis duduk tu.. kehkehkeh..
  • tak boleh dah meniarap.. actually, aku suka meniarap bila buat keje atas lantai, atas katil.. so, bile tak boleh meniarap ni, aku mengiring ajelah.. :P
  • time sujud agak susah sikit.. kena adjust kaki supaya kedudukan perut tak kena kaki.. nak bangun pun agak perlahan..
  • kalau dah start duduk, aku rasa malas nak bangun.. berat punggung.. hehe..
  • erm, last but not least, bila perut semakin membesar, SELERAku juga semakin besar!! huhu..

Tapi, tak mengapa.. kesulitan yang aku alami ni, sementara aje.. everything will be back to normal selepas baby lahir nanti.. These experiences are really worth it!!

6 comments:

Sharinginfoz said...

semoga semuanya ok.. bosan2 singgah le

Unknown said...

mommy wanna be! take care of urself ok..

mira edora said...

akak paling terasa bila semayang lepas bersalin nanti. rasa mcm kurus giler n senang n ringan je badan nak semayang! hehehe.. ye la, kalu dulu, nak sujud susah, rukuk susah, bangun dari duduk pun susah.. take care!

sayahappyslalu said...

sharinginfoz and honeyy,
thank you :)

kak mira,
berat berisi baby, tak ape.. jangan berisi lemak.. hehe..

LynnDa @ PeNg said...

a ah emy.. dulu ko suke sgt meniarap... baca buku buat homework..
sekarang xleh meniarap dah...

sayahappyslalu said...

peng,
kenalah tinggalkan habit tu.. nanti, baby tersepit pulak dalam perut.. hihi