Thursday, August 11, 2011

Chocolate Lava Cake..

Busy-busy, sempat update blog sekejap.. Don’t worry, it only took me 10 minutes, boss! haha..

You know what, upon reading this blogpost, (at that time, I was still in the office), my heart spontaneously said “Yes, I will do this, I will do this when I go back”.. Tapi, masalahnya, I don’t have that ramekins.. Time tu jugak aku turun pergi Jusco sekejap cari benda alah tu.. Lucky office in shopping complex.. hehe..

IMG_2824 Inilah dia ramekins tu.. Please excuse the mess.. hehe.. I spent RM20++ for this 2 ramekins.. Lagi mahal dari harga cake nak buat.. huhu.. Nevermind, I love kitchen utensils, so this is part of my collections too.. Boleh guna banyak kali.. :)

Inilah rupa Chocolate Lava Cake aku.. Walaupun rupa dia ala-ala je, but believe me it tasted sooooo good! Lagipun, baru first time buat, kan? hehe

IMG_2822 Tangan Haikal kacau mama makan cake.. Haikal suka jugak.. Terlebih bakar tu yang hitam sikit.. Maybe next time aku kurangkan dose dalam acuan, so tak lama sangat nak bakar..

Anyway, the recipe is taken from here: Molten Chocolate Cake. Aku ada ubah sikit depends on the availability of the ingredients in my kitchen.. Aku tak guna sampai 6 biji telur, kalau tak jadi, rugi.. haha..

Chocolate Lava Cake Recipe:

Van Houten Cocoa powder (untuk tabur dalam ramekins)
1/2 cup of Butter + 1 tablespoon Butter (sapu dalam ramekins)
1/2 bar Cooking Chocolate (chopped)
2 biji telur
2 biji kuning telur
3/4 cup gula halus
1 cup all purpose flour

Cara-cara:

  • Panaskan oven dengan suhu 230 degree Celcius.
  • Sapu butter pada ramekins dan letak serbuk koko jugak.
  • Panaskan coklat masakan dengan butter sampai cair sepenuhnya.
  • In different bowl, putar telur dan gula halus… Then masukkan coklat yang dah cair tu.. Last skali masuk tepung.. Kacau sampai sebati..
  • Bakar dalam 10 minit..

Makan dengan vanilla ice cream, memang best!

My hubby cakap cake tu tak masak sebab ada yang cair dalam cake.. Padahal yang dia makan Domino’s Lava Cake tu macam nilah cara diorang buat.. Siap jilat sudu lagi.. huhu..

Have a try okay!

No comments: