Tuesday, January 5, 2010

Renew Insurance And Roadtax With MYEG.. It’s So Easy!

Tentu pernah dengar pasal MYEG kan? Alah, dalam iklan tu, Scha Al-Yahya tolong hantar roadtax sampai depan rumah.. I’m expecting the same, gile best kalau Scha yang hantar, boleh mintak autograph, posing2.. hehe.. tapi, semalam, budak lelaki naik motor kapcai yang serahkan roadtax baruku itu ;P.. Nevermind, janji dapat..

Aku nak share experience aku renew insurance and roadtax dengan MYEG ni… Roadtax aku mati next week sebenarnya.. Tapi, biasalah, awal2 tahun ni kalut sikit.. Kalau boleh nak settlekan semuanya, lepas tu tak payah susah hati nak fikir..

Oleh kerana nak jimat sikit, time lunch Isnin hari tu, aku pegilah ke Uni.Asia Insurance, letaknya depan JPJ Senawang ni.. Yes, kalau pergi direct, boleh dapat 5% rebat untuk insurance renewal.. Tunggu 5 minit, takde staff kat kaunter, semua busy kat dalam.. 10 minit sama juga, orang pun makin ramai.. 20 minit aku, aku tak boleh tahan..dan start angkat kaki.. So, husband suruh buat dengan MYEG aje.. lagi senang.. lagipun husband pernah ada good experience with MYEG dulu..

For those yang baru nak guna MYEG ni, kena register dulu lah.. Kalau dah register, login pastu pilih Auto Insurance Renewal.. Then, on the next page kena isi semua detail fasal owner dan kenderaan yang nak diinsurankan.. dinasihatkan supaya ada geran (tak kiralah fotostat pun boleh) kat tepi supaya memudahkan proses mengisi semua detail2 yang dikehendaki..

myeg2

Actually, masa aku isi tu ada problem sikit.. maybe Mozilla aku guna ni tak berapa betul, so takde icon untuk Submit.. aku tak dapat teruskan sampai habis.. Tapi, tak lama kemudian, ada orang dari MYEG ni call (aku ada click icon Need Help masa mula2 isi online form) and dia akan hantar email quotation untuk insurance and roadtax sekali.. For your information, renew roadtax dengan MYEG, kita eligible for 20% off for the roadtax.. Bolehlah, kan? Senang pun senang..

myeg Delivery charge pun free! Insurance aku tak mahal pun sebab keretaku MyVi sahaja.. :) And insurance price depends on sum insured for the car and the NCB..

Sebelum aku proceed dengan bayaran, aku tanya husband dulu okay ke tak? When he said okay, the next day, aku terus bayar.. MYEG personnel email me and asked for other details: Address to deliver the roadtax, second driver name, I/C etc.. Settle semua.. Pastu, dapat polisi insurans through email..

Tup-tup, before balik keje pada hari yang sama, which is semalam, ada orang call cakap dah ada kat depan ofis nak hantar roadtax.. budak yang naik kapcai tu lah! hehe.. Wow, it was super fast! So, from now on, I want to continue using MYEG.. Nak bayar saman polis traffik pun boleh..

To know more about 5% rebate on the car or motor insurance, click here..


9 comments:

Emmet said...

baru je td renew lesen..mmg mudah.. klo g pejabat pos, nak parking ssh pastu kena tgu giliran.. leceh ar.. pki myeg lg senang

aTuLaDawiYah said...

abg emmet, setelah berapa lama lesen tamat br nk renew...?? uhuhuhuu

emy: nk try gak laa.. mcm best jek..

sayahappyslalu said...

Angah,
tak perlu berpanas2 jugak.. tak tahan panaslah skrg.. huhu..

Atul,
try jangan tak try..

emencer said...

wah senang nye,nak try gak

sayahappyslalu said...

emencer, yeah should try.. i think this is one of the govt services that you will never be dissappointed with.. chewah, ayat bodek!

Unknown said...

Macam mana awak boleh renew insurance Uni Asia? Sebab dalam website MYEG hanya RHB ja?

sayahappyslalu said...

saya tak amik insurans Uni Asia.. Buat MAA insurans dengan MyEG.. you fill in the form. Nanti, ada icon perlukan bantuan macam tu, click on that.. Later, ada orang akan call and assist you.. senang aje..

Unknown said...

salam.. nak tnya.. yg ic n owber name.. nak ntuk nama dalam geran ker?

sayahappyslalu said...

Muz,
itu tak pastilah pulak saya.. sebab kereta sendiri, takde masalah nama dalam geran tu orang lain punya.. try call MYEG utk kepastian..