Thursday, February 4, 2010

More Shopping For Our Baby..

Dah lama dah beli, masa Bonuslink Member Day hari tu.. baru sekarang nak update.. hehe.. Asyik cite pasal diri sendiri la, fasal makan la, Tupperware la.. Sesekali, cite fasal baby pulak..

Picture 310

Beli set tilam, bantal dan juga towel.. Tilam ni letak aje atas katil nanti, during confinement.. baby boleh buat golek-golek..

Baby cot pun dah beli.. From Ikea.. Tapi, tunggu pasang kat rumah baru la.. Hope baby nak tido dalam tu.. Kalau tak, jadi tempat mama dia susun bantal ke, baju ke or baby’s toys.. hehe.. Owh, tilam untuk baby cot, belum beli lagi.. Kat Ikea, tilam tak best.. jenis foam.. Yang best, tentunya sangat mahal :P.. Probably we go for Bumblebee Latex Mattress.. Yang itu, memang sedap.. lembut dan sejuk aje..

24122_PE109000_S4

Source: Ikea

Lagi.. Erm, masa balik Melaka cuti Thaipusam tu, kitorang jalan-jalan kat area Kampung Jawa.. Cari barut untuk baby.. Nak cari yang bentuk tiga segi, yang tali dia boleh ikat kat leher.. Orang panggil barut gantung… Mula-mula tak jumpa, so, beli aje yang biasa punya bentuk 4 segi tu.. Murah sangat RM10 untuk 5 helai.. (Actually, RM10 untuk 4 helai aje.. Tapi, tau ajelah papa baby ni, kalau bab tawar-menawar, memang nombor satu.. hihi) Then, bila jalan2 lagi kat kedai depan, barut 3 segi tu ada, rupanya.. So, beli lagi 5 helai form RM10.. Now, end up ada 12 helai barut, termasuk 2 yang dah beli awal2 kat Jusco.. Yang itu jenis moden punya, Zap-on style.. Harga boleh tahan, RM5.90 sehelai..

Information:

Apa kegunaan barut bayi atau barut gantung?

Sebenarnya barut gantung adalah khusus untuk bayi yang sudah pandai merangkak. Ketika ini bayi sudah mulai lasak dan penggunaan barut biasa sudah tidak sesuai lagi. Selain itu barut gantung juga boleh digunakan jika bayi kerap berpeluh tetapi pada masa yang sama adalah penting bagi menutup sekitar pusat dan perut bayi yahg mudah dimasuki angin dan kembung. Penggunaan barut gantung sahaja adalah sudah mencukupi tanpa perlu memakai baju yang merimaskan.

Source: here

5 comments:

Unknown said...

oh..nak dapat org baru nnt ek, tahniah, salam kenal, take care :)

sayahappyslalu said...

thanks eida.. :)

nasazfrog... said...

hai salam kenal juga..... nice blog :)

Anonymous said...

Emy, make sure ko measure dulu cot ikea tu b4 beli tilam tau sbb org ikea tu kata cot ikea kecil sket dari biasa. Nway, go get tht latex mattress. Mmg best. Although it's xpensive, it's worth buying. We got ours from safe n sound :)

naim

sayahappyslalu said...

nazazfrog,
hi, thanks for dropping by..

naimz,
dah measure dah.. betul saiz dia sesuai dengan baby cot tu.. tilam tu best, aku pun boleh tertido kalau letak badan kat situ agaknya.. hehe..