Thursday, October 14, 2010

How You Store Your EBM Stock?

Tak pernah lagi post kat sini gambar stock EBM aku.. Kalau nak compare dengan kawan aku, Suzie, yang siap boleh buang stock susu yang dah overdue, aku belum lagi sampai tahap tu.. Tulah segan nak tunjuk gambar tu.. hehe..

Sebelum beli deep freezer, stock susu memang cukup2 makan ajelah.. Ada lah stock untuk 2 hari.. Yelah, bila simpan banyak-banyak pun, nanti ada yang tak beku, sedih gile last-last kena buang.. Bila dah ada deep freezer, baru semangat sikit nak stock up susu banyak2.. Alhamdulillah, walaupun tak banyak mana, I am still happy to look at it filling up my freezer :) And, now I am trying hard to stock up stocks for 7 days (for day and night feeding).. Later, aku citerlah kenapa..

IMG_8738 My EBM stock in second drawer..

IMG_8740 Third drawer..

Deep freezer aku ada 4 drawer.. yang paling atas, saiz kecik, sesuai untuk simpan ais cube aje.. Yang paling bawah, compartment paling besar, aku simpan aiskrim, fries and wedges.. hihi.. Best tau, aiskrim sentiasa keras dan sedap walaupun simpan lama-lama.. :P Nanti besar, Haikal boleh guna freezer mama tolong jual aiskrim Malaysia pulak.. haha..

Aku suka kalau guna botol aje semua, tapi berapa banyaklah botol aku kena beli kan, kalau nak penuh satu peti ais.. So, kadang-kadang, aku beli disposable breast milk storage bags untuk simpan susu-susu ni.. especially balik kampung, senang bawak beg plastic aje, kalau nak pakai baru guna, jimat space.. To date, aku dah guna beberapa jenis storage bags termasuk Joy Angle, Jingle Jungle dan Autumz.. Takde beza, tapi aku suka Jingle Jungle sebab double zipper lock.. Aku pun tak beli yang mahal2 sebab rasa rugi, dah abis pakai, terus buang…

You know how I organize my EBM? Actually, aku main simpan aje.. susun elok-elok row by row setiap hari.. Without any marking.. hehe.. Dulu mula-mula beria lah jugak tanda dengan tarikh dan masa pump.. Tapi kan, tak sempat nak tunggu minggu depan, apatah lagi bulan depan, stock yang aku pam dah pun dipakai.. Faham kan? Sebab stock tak banyak sangat.. So, sekarang ni pun, aku tak tanda pun.. Kite guna consept FIFO (First In First Out ) ajelah, berdasarkan susunan aku susun tu.. haha.. sempoi.. Tengoklah, after 7 days mission nanti, baru aku mark elok2 lah.. :P

7 comments:

suzieradzali said...

wei mana nak pegi 7 ari? trenin y ko ckp tuh ker?

chaiyok emi u can do it!....hehehe...boleh punyer no hal la.....keluarkan segala output....

Unknown said...

bnyk gak stok ko eh,.. best nyer,.. aku nih sejak 6 bulan dok site xde makne dpt pam 3/2 kali kt site,.. selalu 1 kali je! NIH THE FINAL MONTH LANGSUNG XDE TEMPAT N MASE nak pam! sad sad sad =(

Rizziela said...

Wah! kena tingkatkan semangat ni.Insyallah susu cukup tu

hamiDahRecKs said...

tetiba aku rase nk pekena aiskrim malaysia ko buat biler ko sebut aiskrim tu..heheheh...

sayahappyslalu said...

suzie,
yelah, ke mana lagi? huhu.. terpaksa wei..

insyaAllah, akan ku usahakan, kalau tak cukup mintak husband runner amik stock kat aku.. :P

kiena,
kat site pun, aku tak dapat pum.. balik site baru pump.. kalau ko bawak kereta sendiri, pump dalam kereta pun boleh..

Rizziela,
InsyaAllah, semoha dipermudahkan semuanya..

Recks,
Aku pun dah lama tak buat aiskrim.. Nanti nak buat baliklah.. modal mahal sikit, tapi sodap!

tasha said...

salam, nk tny..nie deep freezer jenis drawer tu ek? brape litre ye yg 2 drawer nie? muat brape bnyk ebm ye agak2?

kalo deep freezer jenis nie, ebm tahan 6 bulan jgk ke sama mcm deep freezer yg bukak atas tu?

sayahappyslalu said...

tasha,
tak sure berapa litre.. tapi boleh simpan 100++ botol EBM rasanya..yes, dia sama je dengan freezer yg tutup kat atas tu, cuma ni mcm peti ais sikitlah.. tak macam yg peti simpan daging tu.. hihi