Tuesday, September 3, 2013

Deep Dark Delicious Chocolate Ice Cream Recipe..

Hasil pertama ice cream maker ku..

Aiskrim buat sendiri ni, cepat sikit cairnya.. So, lepas dah scoop, kena cepat-cepat ngap! Smile with tongue out

IMG_1700

I got the recipe from here:

1 cup fat free milk (aku belasah guna full cream milk aje)
2 egg yolks
2 cups whipping cream
1/4 cup and 1 1/2 tablespoons Van Houten cocoa powder
2/3 cup sugar
6oz ounces of dark chocolate, chopped (I use Beryl’s Dark Chocolate)
1 teaspoon vanilla
1/2 teaspoon salt

Optional: nuts, chocolate chips etc.

How to?

1. Putar (whisk) kuning telur sampai kembang
2. Dalam bekas lain, kacau whipping cream, susu, cocoa powder dan gula sehingga sebati..  Make sure tiada ketulan..
3. Di bawah api sederhana, panaskan campuran cream tadi.. Just sebelum campuran mendidih, angkat bekas, jauhkan dari api… Masukkan dark chocolate.. Larutkan.
4. Kacau sampai sebati dan suam, masukkan kuning telur yg telah dipukul tadi dan kacau lagi.. Jangan sampai telur masak pulak.. hehe..
5. Then, letak atas api semula.. Kacau sehingga campuran jadi likat..
6. Remove from heat.. Tapis, masukkan dalam bekas.. Sejukkan.. Aku simpan dalam peti for 1 day..
7. Esoknya, baru aku blend guna ice cream maker.. Sampailah jadi aiskrim.. At this point, masih lembik (maybe creamy sangat)
8. Sambung bekukan for 3-4 jam..
9. Dah beku, bolehlah makan.. Yums..

Selamat mencuba..

2 comments:

Qistin Fadzin said...

jellesss gila ice-cream maker... aku dah lama aim cuisinart punya... tungguuuu....

sayahappyslalu said...

Kid,
Aku nak yg KitchenAid punya.. so kena tunggu jugak.. haha.. Tu yg beli murah2 punya dulu hihi