Sunday, June 27, 2010

Cloth Diapers vs Disposable Diapers…

image 

Photo source: Google

Ibu-ibu bapak-bapak mana yang kamu pilih untuk anak kamu?

I noticed di mana-mana aje, ada promote cloth diapers ni.. Tak kiralah, dalam online shop, blog, majalah, kat kedai-kedai baby.. Aku tak pernah beli lagi dan tak pernah try untuk baby aku.. Dalam hati, takde lagi bercadang nak tukar pakai cloth diapers..

Sehingga sekarang, aku masih memilih untuk gunakan disposable diapers.. Bukan sebab I’m not environment friendly atau tak support save earth campaign ke apa.. Aku masih rasa tak convenient, for my situation la.. Satu, kena basuh.. Dua, kena beli simpan stock banyak jugak sebab tak sure baby berak berapa kali dalam satu hari.. Dan, untuk satu keping tu, harganya mahal jugaklah aku tengok, depends on brand.. Memanglah cloth diapers boleh tahan sampai umur 3 tahun, tapi, bab nak basuh tu, memang lah aku rasa leceh.. Sometimes, baju yang basuh pun, tak sempat nak sidai.. hihi.. Lagipun, aku taknak baby aku pakai sampai diapers sampai 3 tahun.. Once baby dah pandai cakap nanti, boleh bagi potty train.. InsyaAllah.. So, after that, no more diapers.. Sekarang ni, beli 2 packs pampers, boleh tahan 1 bulan lebih.. Beli time promotion, harga dalam RM32.00 satu pack.. Selagi papa, tak complain mahal, kira okaylah kan, Haikal? hehe.. Jadi, I’m stick to use disposable diapers.. Current brand is Pampers..

Note: Harga rokok papa sebulan, lagi tinggi.. huhuhu.. :P

6 comments:

Rizziela said...

Akak pakai CD ..memang menjimatkan..

Mula-mula memang agak leceh sebab nak membasuh kan..tapi bila dah biasa...akak rasa memang x ada masalah..senang ajer

sayahappyslalu said...

bagus2, kak.. teruskan.. hehe.. saya aje yang malas.. hihiihi..

Ina said...

aku dlu mcm nk pakai tp bb dh kuar rasa xleh la. sbb my bb poop kerap. lg satu bab cuasa. kalo musim sejuk2 susah nk kering. plus aku pn xrajin keje nk membasuh kain. btw kt sini by 11 mos kt nursery diorg dh ajar potty train. by 1 year n half ada gak la bdk dh diaperless. leh la cuba ajar cpt2 nnt :D

sayahappyslalu said...

Ina,
breastfeed baby memang poo-poo kerap.. Masa Haikal baby, satu hari, lebih 10 pampers.. sekarang, dah okay dah..

Walaupun Malaysia panas, baju aku pun selalu tak kering.. Sebabnya, sidai baju dalam rumah.. hehe.. Kalau sidai luar, abis kena rembat dek perampok..

Ina said...

haah emi. but i think ihsan ni efficient sgt kot sbb dia start krg poo poo once dh adapted dgn solids aritu. if not sblm tu mmg letih la sehari ada la plg krg 4 kali dia poo poo. so kalau awal2 dlu lbh krg 2 3 kali ganda la jumlah nya. penattt. tp no wonder la sbb ikut aku kot jenis hari2 kena buang haha. ada bb my fren even exclusive bf tp selang beberapa hari br poo poo :D

sayahappyslalu said...

Haikal pun selang berapa hari baru poo-poo sekarang..